پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118847
سايه آسيبهاي اجتماعي بر سر زنان
تاریخ انتشار : 1393/06/20 10:17:34
نمایش : 1237
افزايش مشارکتهاي اجتماعي زنان در جامعه باعث بروز تغييراتي در آسيبهاي اجتماعي شده و در اين ميان زنان سرپرست خانوار از جمله افرادي هستند که به دليل مشکلات بسياري که در زندگي دارند و بايد براي تامين معاش خود و فرزندانشان تلاش کنند نسبت به گروههاي ديگر زنان آسيب پذيرترند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، زنان سرپرست خانوار عمدتا به دليل جدايي از همسر، فوت ، اعتياد و از کارافتادگي او مجبور به اداره زندگي خود هستند و در بسياري موارد بايد براي بقا در بيرون از خانه مشغول به کار شوند و با توجه به اينکه کار در خارج از خانه مشکلاتي را به همراه دارد اين زنان در دنياي مردانه در معرض آسيب قرار مي گيرند .

بر اساس آمارهاي موجود حدود يک ميليون و ۶۴۰ هزار زن سرپرست خانوار در جامعه زندگي مي کنند که از اين ميان يک ميليون نفر تحت پوشش کميته امداد و ۱۷۳ هزار نفر نيز تحت پوشش سازمان بهزيستي قرار دارند و در مجموع ۴۶۷ هزار نفر اين زنان تحت پوشش هيچ نهادي نيستند و از حمايتهاي دولتي بي بهره اند و بايد بار مشکلات زندگي خود را به تنهايي به دوش بکشند.

به طور کلي زنان نسبت به مردان از لحاظ روحي و رواني شکننده تر هستند و به همين دليل در صورت قرار گرفتن در مسير پر تلاطم زندگي زودتر دچار مشکل مي شوند و در اين ميان زنان سرپرست خانوار نيز چون در زندگي از حمايتهاي همسر خود محروم هستند آسيب پذير ترند و آسيبهاي اجتماعي هر لحظه آنان را نشانه مي گيرد.

رشد آسيبهاي اجتماعي در پي افزايش زنان سرپرست خانوار

همچنين آمارهاي بدست آمده نشان مي دهد که طي ۱۰ سال گذشته تعداد خانواده‌هاي داراي سرپرست زن نسبت به مردان ۵۸ ‬درصد افزايش داشته که بيشترين دليل آن طلاق بوده است. از سوي ديگر آسيب شناسان معتقدند همزمان با افزايش آمار طلاف طي سالهاي گذشته، آسيبهاي اجتماعي نيز در ميان زنان افزايش يافته است بطوريکه ادامه اين روند طي سالهاي آينده مشکلات زيادي را ايجاد مي کند. اعتياد، فقر، فساد، بزهکاري، سرقت، قتل، فرار و... از جمله آسيبهاي در کمين اين زنان است.

دکتر امان الله قرايي مقدم جامعه شناس در مورد آسيبهاي زنان سرپرست خانوار گفت: ازدواجهاي نادرست و افزايش آمار طلاق بر تعداد زنان بي‌سرپرست كشور اضافه مي کند به همين دليل نهادهاي حمايتي مانند بهزيستي، کميته امداد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي بايد براي جلوگيري از آسيبهاي زنان در زمينه اشتغال آنان بيش از گذشته اقدام کنند.

وي با اشاه به اينکه انواع آسيب اجتماعي به‌دليل سرپرست خانوار بودن اين زنان و نبود شغل در انتظار آنان است، افزود: سازمانهاي حمايتي بايد علاوه بر ايجاد اشتغال در جهت داير کردن مشاغل خانگي براي اين افراد مانند فرش‌ بافي، صنايع‌ دستي و... اقدام کنند در غير اينصورت طي سالهاي آينده هم مشکلات زنان سرپرست خانوار بيشتر مي شود و هم آسيبهايي که آنان را گرفتار خواهد کرد.

ازدواج مجدد زنان راهي براي کاهش آسيب

از سوي ديگر مسئولان کميته امداد نيز مدتي است که در جهت رفع مشکلات و آسيبهاي زنان تحت پوشش خود طرحها و برنامه هايي را اجرايي مي کنند که فراهم کردن زمينه ازدواج اين افراد يکي از اين اقدامات است بطوريکه سرپرست کميته امداد امام خميني (ره) اعلام کرد که زنان سرپرست خانوار کشور غير از درگير بودن با مشکل فقر مادي، درگير معضلاتي از قبيل فقر فرهنگي، عدم نشاط و آسيبهاي عاطفي مواجه هستند که بايد براي حل اينگونه مشکلات آنها نيز برنامه ريزي شود.

حسين انواري با تأکيد بر اينکه بايد بسته هاي حمايتي را براي ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار هماهنگ کنيم افزود: در اين زمينه بايد مجلس شوراي اسلامي و همچنين دولت تمهيداتي را در نظر بگيرد.

همچنين کارشناسان معتقدند تغييرات فرهنگي نسبت به گذشته و تنوع در نوع زندگي و آداب و رسوم باعث شده که زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار در مقايسه با قبل بيشتر در معرض انواع آسيبها و مشکلات قرار گيرند که البته در اين ميان نبود نگاه ويژه و جاي خالي اقدام جدي مسئولان نيز از ديگر دلايل افزايش آسيبهاي زنان مطرح است که بيش از گذشته خود را نشان مي دهد.

بررسي راهکارهاي کاهش آسيب در مجلس

محمداسماعيل سعيدي عضو هيئت رئيسه کميسيون اجتماعي مجلس در همين رابطه به خبرنگار مهر از بررسي راهکارهاي ويژه کاهش آسيب هاي اجتماعي زنان در اين کميسيون خبر داد و گفت: با نهادهاي ذيربط جلساتي برگزار کرديم تا بتوانيم اقدامات لازم را در جهت کاهش آسيب هاي مخصوص زنان انجام دهيم.

وي گفت: آسيب هاي مختلفي زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار را تهديد مي کند که يکي از دلايل اصلي آن گذر از اين وضعيت و شرايط فعلي جامعه است.

سعيدي تاکيد کرد: زماني آداب و رسوم، فرهنگ، سنت و غيره در جامعه حاکم بود اما اين شرايط در حال حاضر طوري رقم خورده که در حال دگرگوني و تغيير هستند و در اين وضعيت زنان بالاخص زنان سرپرست خانوار در معرض آسيب قرار مي گيرند.

وي تاکيد کرد: بايد در اين خصوص فرهنگ سازي شود و دستگاههاي مسئول به صورت جدي به اين موضوع ورود پيدا کنند البته اقداماتي در حد بيمه زنان سرپرست خانوار و برخي حمايت هاي ديگر از زنان مطرح شده اما هنوز کافي نيست و نمي تواند تمامي آنها را پوشش دهد و از اين بابت يکسري آسيبهايي متوجه زنان است.

عدم حمايت از زنان سرپرست خانوار

سعيدي گفت: برخي از زنان براي ادامه زندگي و تامين معيشت، بهداشت، مسکن و غيره نياز به اين دارند که در ماه درآمدي داشته باشند و به همين دليل بايد از شغلي مناسب برخوردار باشند که متاسفانه در جامعه ما آنطور که بايد از زنان سرپرست خانوار حمايت نمي شود و بسياري از مشکلات در زمينه اشتغال آنان وجود دارد.

وي به اقداماتي که در مجلس براي زنان انجام شده اشاره کرد و گفت: مرخصي زايمان، کاهش ساعت کاري زنان سرپرست خانوار و غيره از جمله مواردي است که از سوي مجلس مطرح شده که اميدواريم بتوانيم در آينده ميزان ساعت کاري زنان شاغل را کم کنيم که البته اين مربوط به زنان شاغل مي شود و بايد اقدام جدي در مورد زناني که کار نمي کنند نيز انجام دهيم.

عضو هيئت رئيسه کميسيون اجتماعي مجلس گفت: اين نگراني وجود دارد که براي زنان غير شاغل و سرپرست خانوار اقدامات جدي انجام نشده و بعد از انقلاب بايد اقدامات اساسي صورت مي گرفت ولي متاسفانه با توجه به مشکلات اين افراد متوجه مي شويم که اقدامي مناسب حال و شرايط آنها انجام نشده است.

شرايط امروز جامعه نيازمند نگاه ويژه به آسيبهاي زنان

به گفته سعيدي، با توجه شرايط جديد جامعه حتما بايد يک نگاه ويژه اي به زنان و زنان سرپرست خانوار انجام شود در غير اين صورت شاهد افزايش زنان خياباني و همچنين آسيب هاي ديگر فقر، اعتياد و غيره از سوي اين افراد خواهيم بود.

وي افزود: هيچ انسان عاقلي که براي زندگي خود ارزش قائل است به سمت آسيب ها و مشکلاتي مانند بزهکاري، فساد و اعتياد حرکت نمي کند بنابراين در صورت حمايت دولت و نهادهاي مسئول آسيب هايي که در کمين زنان است کاهش مي يابد يا رفع خواهد شد.

سعيدي ادامه داد: کميسيون اجتماعي مجلس مدتي است که با جلساتي که با بهزيستي و کميته امداد برگزار کرده به فکر يک راهکار اساسي و تبادل نظر براي کاهش آسيب هاي اجتماعي زنان است که اميدواريم بتوانيم با کمک دستگاه هاي مسئول آسيب هايي که زنان را تهديد مي کند کم کنيم.
البته سازمان بهزيستي طرح پيشگيرانه از آسيبهاي ويژه زنان را در دستور کار دارد و همچنين گروههاي محلي نيز براي آموزش مهارتهاي زندگي و کاهش آسيبهاي اجتماعي مختلف مانند، اعتياد، بزه، آسيبهاي ناشي از فضاي مجازي و... را نيز تشکيل داده است.

در هر حال با توجه به افزايش سطح تحصيلات و اجتماعي شدن و همچنين مشارکت بيشتر زنان به همين دليل تغييراتي نيز در آسيبها ايجاد شده بطوريکه آسيبهاي زنان بويژه زنان سرپرست خانوار نيز افزايش پيدا کرده است به همين دليل به اعتقاد کارشناسان براي جلوگيري از بحرانهاي احتمالي پيش رو، بايد نهادهاي حمايتي و همچنين دولت اقدامات جدي براي جلوگيري و کاهش آسيبهاي زنان سرپرست خانوار در نظر بگيرند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html